Västerbotten Experience

”Att vi ligger mitt i ingenstans är vår styrka”

Källan Hotel & Spa satsar på hållbar avkoppling

Celia Yoshida Ahlin, Källan Hotel & Spa
Celia Yoshida Ahlin, VD på Källan Hotel & Spa
Källan Hotel Spa & Konferens satsar på hållbar avkoppling i det lilla samhället Åmliden med 52 invånare.

– Hållbarhetstänket är helt grundläggande för hur vi driver hotellet, säger hon.

Den som vill uppleva lugnet vid Källan Hotel Spa & Konferens behöver först hitta det lilla samhället Åmliden med 52 invånare. Härifrån ringlar sig skogsvägen upp på landskapet Västerbottens högsta berg. Celia Yoshida Ahlin menar att just den avlägsna platsen är en av hotellets främsta tillgångar.

– Vi befinner oss 551 meter över havet, mitt i ingenstans. Här kan man verkligen koppla av från vardagens rush och koppla upp sig mot naturen. Det är en plats dit människor åker för att samla krafter, hinna i kapp sig själv, återvinna balans och utvecklas som människa.

Hållbarhet i fokus

Med sitt unika naturnära läge är det kanske inte så förvånande att hållbarhet står i fokus för hotellet. Men Celia Yoshida Ahlin lyfter fram att hållbarhet handlar om mer än att värna den unika miljön i regionen.

– Vi vill vara en del av de som gör en positiv skillnad för både miljö, människor och samhällsekonomin. Därför försöker vi samarbeta med lokala entreprenörer och hjälpa med marknadsföring och försäljningen av deras produkter. Vi försöker också anställa lokal befolkning för att bidra med arbetstillfällen på plats.

Arbetet med att erbjuda hållbara, genuina och unikt västerbottniska upplevelser, har lett till att Källan Hotel & Spa, som en snabbt växande skara av resmål i Västerbotten, erhållit sigillet VX.

”Vi är ett nätverk av företagare som vill göra rätt”

– Styrkan med Västerbotten Experience är att vi är ett nätverk av företagare som vill göra rätt. Vi vill att våra gäster ska bli stolta över att komma hit. Vi vill också påverka kommunen att exempelvis börja källsortera genom att lobba och prata om det.

Som alla företag inom turistnäringen har Källan Hotel & Spa påverkats av det minskande resandet i corona-pandemins spår. Men Celia Yoshida Ahlin påpekar att den omställning man har tvingats till inte bara har varit av ondo – den har också bidragit att utveckla hållbarhetsarbetet ytterligare.

– Under pandemin har vi infört tallriksservering istället för buffé för att göra vistelsen tryggare för gäster och personal. Eftersom vi har sett att det har bidragit till att minska matsvinnet kommer vi åtminstone delvis att behålla det efter pandemin.

Share on facebook
Share on pinterest
Share on linkedin
Scroll to Top